Hoe selecteer ik de juiste leverancier wanneer ik een website laat maken?

Je wilt een website laten maken. Er zijn veel leveranciers, die ondersteuning kunnen bieden voor het maken van een website. De keuze is groot. Van freelancers tot full service reclamebureaus en van online gespecialiseerde internetbedrijven tot grafische bedrijven. De grote vraag luidt dan: ‘Welke leverancier past bij mij?’ Website laten maken? SolidWebdesign.

Ten eerste zal je eerst op moeten schrijven wat je randvoorwaarden zijn, je wensen en het budget. Als je bijvoorbeeld een website wilt, die je gaat inzetten voor veel interactie met je doelgroep kan je beter kiezen voor een leverancier met meerdere werknemers. 

Wanneer dit helder is kun je ook een selectie maken op basis van het vakgebied van je toekomstige leverancier. Website laten maken? Hieronder vind je de vier verschillende leveranciers met hun voor-en nadelen: 

Freelancer

1. Internetbedrijf, helemaal online gespecialiseerd

Een internetbedrijf geeft al aan waar zij goed in is. Internetproducties. Alle online producties onder een dak. Websitebouw, apps, hosting, en beveiliging en ook het onderhoud kun je bij hen onderbrengen. 

Nadeel: Houd in de gaten dat dit over het algemeen genomen een groter budget vereist dan wanneer je een website laat maken bij een freelancer omdat een internetbedrijf ook regelt dat je website online wordt gezet, back-ups uitvoert en de website veilig houdt.

2. Freelancer

Als je een website wilt die niet zo uitgebreid is en uit enkele pagina’s bestaat is de keuze voor een freelance websiteontwikkelaar een reële optie. Freelancers werken -meestal- op projectbasis in de meeste gevallen hoef je je ook niet bezig te houden met een uurtarief. 

Nadeel: Een freelance website-ontwikkelaar heeft expertise over de techniek van een website. De vormgeving en look-and-feel voert hij wel uit, maar daar ligt veelal niet zijn specialiteit. Je kunt dan zelf een ontwerp aanleveren of een site laten zien die je aanspreekt zodat hij een voorbeeld heeft. Hiernaast ligt de beveiliging en hosting ook bij je zelf.

3. Grafisch bedrijf, goed in ontwerpen en dan besteden ze de bouw uit.

Een grafisch bedrijf legt de focus bij de vormgeving en ontwikkeling van de huisstijl. 

Nadeel: Het beheer, de hosting en beveiliging zijn hier niet bij inbegrepen. Hier moet je andere leveranciers voor zoeken.

4. Full service reclamebureau, goed in concept, ontwerp, usability maar veelal uitbesteding van website-ontwikkeling.

Een full service reclamebureau is net als een grafisch bedrijf heel goed in concept, vormgeving en huisstijlontwikkeling. De ervaring in conceptdenken met verstand van marketing en communicatie  maakt het verschil. 

Nadeel: Het beheer, hosting en beveiliging zijn hier niet bij inbegrepen. Hier moet je andere leveranciers voor zoeken. Website laten maken? SolidWebdesign

Development